שתישאר בריא לנצח – הדרכים לבריאות בכל גיל

שתישאר בריא לנצח – הדרכים לבריאות בכל גיל

הדרכים לבריאות בכל גיל

בריאות טובה היא לא נחלת הצעירים בלבד.
איך ניתן לשמר את החיוניות והבריאות גם בגיל מבוגר?

מערכת הלב וכלי הדם

מה קורה?
במשך הזמן, שריר הלב הופך להיות יעיל פחות, דבר הגורם לו לעבוד קשה יותר על מנת להזרים את אותה כמות דם בגוף. בנוסף, כלי הדם מאבדים חלק מהאלסטיות שלהם ושומן עלול להיווצר על הדפון הפנימיות של העורקים. שינויים אלה גורמים לעורקים להיות נוקשים יותר וגורמים ללב לעבוד אפילו קשה יותר כדי להזרים דרכם את הדם. הבעיה האפשרית: לחץ דם גבוה ובעיות קרדיו-וסקולריות אחרות.

מה אפשר לעשות?
כדי לשפר את בריאות הלב, עליכם לכלול פעילות גופנית בשגרת היומיום שלך. נסו לצעוד, לשחות או כל פעילות גופנית אחרת. הקפידו על תזונה בריאה, הכוללת שפע של פירות, ירקות ודגנים מלאים. מעשנים? הפסיקו.. פעולות אלה יפחיתו את הסיכון שלכם למחלות לב בצורה דרסטית.

העצמות, המפרקים והשרירים

מה קורה?
עם הגיל, העצמות נוטות להתכווץ בגודל ובצפיפות – דבר המחליש אותן והופך אותן לרגישות יותר לשברים. השרירים בדרך כלל מאבדים כוח וגמישות, והקואורדינציה עלולה לפחות כמו גם שיווי המשקל.

מה אפשר לעשות?
תכללו הרבה סידן וויטמין די בתזונה. בנו את צפיפות העצם על ידי פעולות נושאות משקל, כמו הליכה. שקול אימוני כוח לפחות פעמיים בשבוע. אימונים אלה יגרמו לצפיפות העצם שלך לעלות ויפחיתו את הסיכון לאוסטאופורוזיס (דלדול העצם). בניית השרירים מגנה גם על המפרקים מפציעה, ותעזור לשמור על הגמישות והיציבות.

מערכת העיכול

מה קורה?
עצירות שכיחה יותר בקרב אנשים מבוגרים. גורמים רבים יכולים לתרום לעצירות ביניהם דיאטה עם כמות סיבית תזונתיים נמוכה, חוסר בנוזלים וחוסר בפעילות גופנית. תרופות שונות, כולל תרופות מעוררות השתנה ותוספי ברזל, עשויות לתרום לעצירות. מצבים רפואיים מסוימים, כולל סוכרת ותסמונת המעי הרגיז עלולים להגביר את הסיכון של עצירות גם כן.

מה אפשר לעשות?
כדי למנוע עצירות, שתו הרבה מים ונוזלים אחרים וצרכו תזונה בריאה – הכוללת שפע של פירות, ירקות ודגנים מלאים. כלול פעילות גופנית בשגרת היומיום. אם אתם נוטלים תרופות שעשויות לתרום לעצירות, שאלו את הרופא לגבי אלטרנטיבות.

שלפוחית ומערכת השתן

מה קורה?
אובדן שליטה על שלפוחית השתן (בריחת שתן) היא נפוצה בגילאים מבוגרים. בעיות בריאותיות כגון השמנה, עצירות ושיעול כרוני עשויות לתרום לבריחת שתן – כפי שגיל המעבר תורם אצל נשים, וערמונית מוגדלת בקרב גברים.

מה אפשר לעשות?
נסה להשתין לעיתים תכופות יותר. אם אתה סובל מעודף משקל, נסה להפחית כמה קילוגרמים. אם אתה מעשן – תפסיק. תרגילים לשרירי רצפת האגן (תרגילי קגל) עשויים להועיל גם כן. פשוט כווץ את שריר האגן שלך כאילו אתה עוצר את השתן שלך, היעד הוא לפחות 3 סטים של 10 חזרות כל יום.

הזיכרון

מה קורה?
הזיכרון הופך להיות פחות יעיל עם הגיל, עקב ירידת כמות התאים (נוירונים) במוח. לוקח זמן רב יותר ללמוד דברים חדשים, לזכור שמות ודברים חדשים.

מה אפשר לעשות?
כדי לשמור על הזיכרון חד, תכללו פעילות גופנית בשגרת היומיום . צרכו תזונה בריאה – הפירות והירקות המומלצים הם: אוכמניות, תפוחים, תרד, בצלים, ברוקולי, סלק אדום, ענבים, דובדבנים, חצילים ורוזמרין. כמו כן, עשו כל יום "התעמלות למוח" עם מגוון פעילויות שונות כגון: פתירת תשבץ בראש בלי לכתוב את התשובות, זכירת דברים שאתם רואים ואת הסדר בו הם ממוקמים וכו'.

העיניים והאוזניים

מה קורה?
עם הגיל, העיניים מסוגלות לייצר פחות דמעות, הרשתית נהיית דקה יותר והעדשות הופכות בהדרגה להיות פחות ופחות ברורות. התמקדות על אובייקטים מקרוב עלולה להיות קשה יותר. אתם עלולים להיות רגיש יותר לאור בוהק. במקביל, השמיעה נחלשת, ואתם עלולים להתקשות לשמוע תדרים גבוהים או לעקוב אחרי שיחה עם מישהו בחדר רועש.

מה אפשר לעשות?
ערכו באופן תדיר בדיקות שמיעה וראייה – לאחר מכן קבלו את הצעות הרופא שלך לגבי משקפיים, מכשירי שמיעה וכו'. כדי למנוע נזק נוסף, הסתובבו עם משקפי שמש מחוץ לבית ועם אטמים במקומות רועשים.

השיניים

מה קורה?
תרגישו תחושת יובש בפה והחניכיים שלך עשויות לסגת(נסיגת חניכיים). עם פחות רוק לשטיפת החיידקים, השיניים יהיו פגיעות יותר לריקבון וזיהום. השיניים עשויות להתכהות ולהיות שבירות יותר.

מה אפשר לעשות?
צחצחו שיניים לפחות פעמיים וביום ונקן את הרווחים שבין השיניים בעזרת חוט דנטאלי. בקרו אצל רופא השיניים לבדיקות שיניים סדירות.

העור

מה קורה?
עם הגיל, העור הופך להיות דק יותר, פחות אלסטי ושביר יותר.. ייצור מופחת של שמנים טבעיים עשוי להפוך את העור ליבש יותר ומקומט. כתמי גיל וגידולים קטנים הנקראים תגי-עור עלולים להופיע.

מה אפשר לעשות?
השתמשו בקרם לחות עדין. טבלו את גופכם מדיי יום באמבטיה חמימה (לא חמה). בחוץ, השתמשו בקרם הגנה ולבש בגדים כך שהעור לא יחשף יותר מדיי לשמש. חשוב לדעת כי עישון מזיק לעור וגורם לו להתקמט.

המשקל

מה קורה?
שמירה על משקל תקין – או הפחתת משקל במידה ואתה סובל מעודף משקל – קשה יותר ככל שמתבגרים. מסת השריר פוחתת עם הגיל, מה שמוביל לעלייה בשומן. כיוון שרקמת שומן שורפת פחות קלוריות מאשר שריר, יתכן שיהיה עליך לצמצם את מספר הקלוריות שבתזונתך או להגביר את הפעילות הגופנית שלך רק כדי לשמור על משקלך הנוכחי.

מה אפשר לעשות?
כדי למנוע עלייה לא רצויה במשקל, כללו פעילות גופנית בשגרת היומיום וצרכו תזונה בריאה. יש לפקוח עין על גודל המנות ומספר הקלוריות.

המיניות

מה קורה?
עם הגיל, הצרכים המיניים והביצועים עלולים להשתנות. מחלה או טיפול תרופתי עשויים להשפיע על היכולת ליהנות ממין. עבור נשים, יובש בנרתיק יכול להפוך את הסקס ללא נוח. עבור גברים, אימפוטנציה עשויה להדאיג ולהפריע. יקח זמן רב יותר להגיע לזיקפה והיא לא תהיה כמו פעם.

מה אפשר לעשות?
שתף את בת זוגך בדאגות שלך. אתה יכול לנסות תנוחות או פעילויות מיניות חדשות. תהיה פתוח עם הרופא שלך, הוא עשוי להציע טיפול ספציפי כגון: קרם אסטרוגן ליובש בנרתיק או תרופה אוראלית עבור זיקפה.

אהבת את המאמר?

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
Call Now Button
× מוזמנים לפנות בוואצ אפ
גלילה לראש העמוד