חום וקור

חום וקור

טיפול בקור וחום - שמוליק ריש

טיפול באמצעות חום וקור

הטיפול באמצעות חום וקור נמצא בשימוש נרחב היא כלי עזר לטיפול במגוון רחב של בעיות אורטופדיות. הקלה על כאבים, הפחתת נפיחות, שיפור זרימת הדם, הרפיית שרירים, ויסות של תהליכי דלקת ושיפור האלסטיות של רקמות הגוף.

ישנם מגוון אמצעים בהם ניתן להשתמש לשינוי טמפרטורת הרקמה, מקוביות הקרח הנמצאות במקפיא, הכרית החמה שאנחנו לוקחים איתנו למיטה בחורף ועד לגלי אולטרה סאונד וקרני לייזר, כשלכל אחד היתרונות שלו. בנוסף, ישנם אמצעים בהם ניתן לשנות את טמפרטורת הגוף כולו כמו סאונות, בריכות חמות וכמובן אימון גופני.

חם או קר?

התגובה הראשונית לפציעה היא דלקת שמתחילה את תהליך הריפוי. הדלקת הראשונית (דלקת אקוטית) יכולה להימשך מ- 48 שעות ועד לשבועיים, כשהיא מלווה בכאב, אודם, חום ונפיחות באזור שנפגע שמוביל להפרעה בתפקוד. במצב נורמאלי, הדלקת שהכרחית לתהליך הריפוי אמורה להסתיים תוך מספר ימים, אך לעיתים הופכת לכרונית ונמשכת חודשים ועד שנים. יחד עם הדלקת מתחיל שלב הריפוי בו מובאים "חומרי בנייה" לאזור הפגוע דרך מחזור הדם לשם יצירת צלקת. התהליך יכול לקחת משלושה ועד עשרים ימים מרגע הפציעה ותלוי בחומרתה. במקביל הרקמה החדשה מתחילה להתחזק עד ל-70% מחוזקה המקורי ביכולתנו לשפר את תהליך החיזוק על ידי טכניקות שונות ובניהם מתיחות עדינות, אימון הדרגתי ואמצעים תרמותרפיים.

השפעות חום על הגוף

בזמן חימום הגוף ישנה האצה של ריפוי הרקמה הפגועה. הרחבה של כלי הדם הגורמת לזרימת דם מוגברת לרקמות (הסיבה לכך שהעור מאדים כשחם לנו), ובנוסף שחרור מהיר יותר של חמצן מכדוריות הדם לרקמות, החימום עוזר להורדת כאב, מרפה שרירים ומאפשר לבצע מתיחות באופן אפקטיבי. אולם, יש לחימום גם אפקט שלילי, הרחבת כלי הדם גורמת לנפיחות מוגברת, לכן אין להשתמש בחימום בשלב של דלקת אקוטית, כאשר ממילא יש נפיחות באזור הפגוע. יחד עם זאת, עלייה מערכתית של טמפרטורת הגוף מעל 39 מעלות גורמת להזעה מרובה, עלייה בייצור שתן, עלייה בדופק, ירידה בלחץ הדם, עלייה בקצב הנשימה ועלולה לגרום למכת חום.

מטרות השימוש בחום:

מתי אסור להשתמש בחום:

טיפול בקור וחום - שמוליק ריש

השפעות קור על הגוף

כאשר מקררים את הגוף ישנה האטה בתהליכים ותפקודים שונים בגוף, כך שניתן להשתמש בקירור לטובת הטיפול בדלקת אקוטית. קור מכווץ את כלי הדם וכתוצאה מכך מפחית את הנפיחות בשלב הראשוני שלאחר החבלה. בנוסף, הקור מאט את קצב חילוף החומרים ומשום כך גורם להאטה בייצור חומרי פסולת ומוות של תאים. הירידה בטמפרטורת הרקמה מפחיתה כאב בשל האטה במהירות ההולכה החשמלית של העצבים. אולם, לטיפול בקור יכולה להיות השפעה שלילית במידה והקירור ימשך מעבר ל-15 דקות. כאשר טמפרטורת הגוף יורד מתחת ל-10 מעלות הקירור עושה פעולה הפוכה, כלי הדם מתרחבים ויכולים לגרום לעלייה בנפיחות. לכן, טיפול בקור ימשך לפרק זמן קצר יחסית של עד 10 דקות עם הפסקה של שעה בין טיפול לטיפול.

מטרות השימוש בקור:

מתי אסור להשתמש בקור:

טיפול בקור וחום - שמוליק ריש

זהירות מוגברת:

1. ניתן להשתמש בכל אמצעי שקיים בשוק, מכריות חמום ועד לשקיות סנפרוסט קפואות שקעות קרח מגבות טבוךות במים קרים קערות מים קרים.

2. חימום למשך 20-30 דקות בטמפרטורה הפחותה מ-45 מעלות.

3. לא להשתמש בחום בזמן דלקת אקוטית – קירור עדיף.

4. קירור עד  15 דקות בטמפרטורה של 15-25 מעלות.

5. חובה לעשות הפסקה של שעה בין טיפול לטיפול בקור.

6. יש להקפיד לעטוף את שקית הקירור במגבת לפני ההצמדה לגוף.

7. במהלך הקירור יש לבדוק את העור כל 5 דקות כדי למנוע כוויות קור.

8. אפשר לשלב טיפול בחום וקור לסירוגין ביחס של 3 דקות חום ודקה אחת קור. טיפול זה משפר את זרימת הדם לאזור הפגוע על ידי כיווץ והרחבה של כלי הדם.

טיפול בפציעות וכאבי שרירים עם חום או קור ?

 טיפול בדלקות, כאבי שרירים ופציעות באמצעות קור

בחבישות/קומפרסים קרים משתמשים לרוב בטווח של 48-72 השעות הראשונות לאחר פציעה, במקרים של נפיחות האזור הפצוע או המקרים של פציעות או כאבים כרוניים רק לאחר הפעילות. הקירור יסייע בהפחתת כאב, האטת זרימת הדם והיווצרות שטפי דם ע"י כיווץ כלי הדם, צמצום הנפיחות והדלקת אולם הוא מגביר נוקשות מפרקית.

מומלץ להשתמש בחבישות קרות מיד לאחר פציעה או לאחר פעילות המגבירה כאבים כרוניים, שימוש בקור יכול לסייע גם בהקלה על מיגרנות, נקעים, נפילות ופציעות ספורט, דלקות גידים ושרירים. קירור לפרק זמן של 10-15 דקות יגרום לכיווץ כלי דם אך בשימוש לפרקי זמן ארוכים יותר מ- 20 דקות יגרום הקירור לתהליך הפוך, כלומר הרחבת כלי דם ובעצם חימום האיבר.

חשוב לזכור כי תהליך דלקתי הינו תהליך טבעי המתרחש בגוף, אך לרוב גם אינו נעים וכואב, לכן הקירור של האזור המודלק היא דרך לצמצם את הכאב ללא שימוש בתרופות.

טיפול בפציעות וכאבים באמצעות חום

חבישות/קומפרסים חמים יעילים במקרים בהם ישנו כאב כתוצאה מהתכווצות שרירים, ספאזם, במקרים של כאב כרוני ולפני ביצוע פעילות גופנית, חימום מפרקים כואבים.

אין להשתמש בחימום לאחר פעילות גופנית ובמקרים של פציעות אקוטיות. החימום משפר זרימת דם ע"י הרחבת כלי דם ומרגיע שרירים מכווצים וספאזם שרירי, מגביר חילוף חומרים, מפחית נוקשות מפרקית ומגביר אלסטיות של רקמות החיבור. לצורך החבישות החמות ניתן להשתמש בכריות חימום ייעודיות או רטיות בד הספוגות המים חמים. יש להקפיד לא לחמם יתר על המידה כדי לא לגרום לכוויות.

לאחר פציעה לא מומלץ להשתמש בחימום לפני שחלפו 48-72 שעות לפחות, כאשר יש ספק עדיף לקרר. השימוש בחבישות/קומפרסים חמים גורמים לחימום של רקמות שטחיות יחסית. לצורך טיפול באמצעות חימום לרקמות עמוקות יותר ניתן להשתמש באמצעים שונים אחרים.

טיפים שימושיים לטיפול בחום

אהבת את המאמר?

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
Call Now Button
× מוזמנים לפנות בוואצ אפ